Autoblog #3

Wat zijn oldtimers?

Iedereen kent het begrip ‘oldtimer’ wel, maar wat is een oldtimer nu eigenlijk? Er zijn specifieke eisen voor een auto om deze een oldtimer te noemen. De belangrijkste eis voor dat een voertuig een oldtimer genoemd mag worden, is dat het meer dan dertig jaar oud moet zijn. Daarnaast mag een oldtimer niet meer geproduceerd worden door de autofabrikant. Zoals u misschien is opgevallen wordt de term ‘voertuig’ gebruikt en niet de term ‘auto’. Dit komt omdat de term ‘oldtimer’ niet alleen voor auto’s geldt, maar ook voor bromfietsers, motors, vakantie campers en noem het maar op.

Tot een aantal jaar geleden golden er andere regels voor oldtimers. Het is namelijk pas sinds 2017 dat een voertuig meer dan dertig jaar oud moet zijn om een oldtimer genoemd te worden. Hiervoor was de regelgeving altijd dat het voertuig meer dan 25 jaar oud moest zijn. Het voertuig moet overigens ook in originele staat verkeren. Zo mogen er geen grote veranderingen zijn verricht aan het voertuig en mag het alleen in zijn originele staat gerestaureerd worden. Wanneer hier wel sprake van is, wordt het voertuig niet meer als officiële oldtimer erkend.

Voor oldtimers gelden er allemaal aparte regels. Zo is een van die regels dat een auto die meer dan veertig jaar oud is geheel belastingvrij mag rijden. Ofja beter gezegd, dit was een regel. Het Nederlandse kabinet heeft in 2014 deze regel helaas laten vervallen. Dit lijkt heel streng, maar toch kan het nog veel strenger. Hiervoor hoeven we alleen even naar de regels en wetten van onze Zuiderburen te gaan kijken. België heeft namelijk pas echt strenge regels op het gebied van old- en youngtimers. De regels zijn in 2013 behoorlijk streng aangescherpt voor zowel de consument als organisatie. Zo mag er voor commercieel gebruik niet meer in een oldtimer gereden worden. Dit wil zeggen dat er niet in gereden mag worden als er financiële doeleinden zijn verbonden aan de rit.  Echter is dat niet de enige nieuwe regel van de Belgen. Het is ook verboden om een oldtimer voor professionele doeleinden of als werktuig te gebruiken. Gelukkig is het wel toegestaan om dit soort voertuigen voor uw eigen plezier te gebruiken. Een oldtimer als verzamelobject in uw schuur aan huis of op de zondagmiddag een mooie rit maken in de natuur is nog altijd legaal én tevens de meest relevante optie voor een fanatieke verzamelaar van klassieke auto’s en andere oude vervoersmiddelen.

Zoals al eerder verteld, zijn oldtimers niet altijd auto’s. Klassieke motorfietsen zijn misschien wel net zo populair als de auto’s. Zo is er in Engeland zelfs een club voor opgericht ‘Vintage motor cycle club’. Deze club heeft ook namen bedacht voor verschillende generaties oldtimers. De namen die zij bedacht hebben, worden nu ook wereldwijd gebruikt. Zo wordt de eerste generatie ‘De generatie voor 1904 Pioneers’ genoemd. De benaming voor klassieke voertuigen die gemaakt zijn tussen het jaar 1905 en 1914 noemen ze ‘Veterans’. Als derde generatie hebben we ‘Vintage’ en daarna komt ‘de pre-vintage generatie’. Deze pre-vintage generatie heeft ook ‘pre-war oldtimers’ als naam gekregen, omdat deze motorvoertuigen net voor de Tweede Wereldoorlog zijn geproduceerd. Dit gebeurde van 1931 tot 1940.

Ik hoop dat u nu een beetje meer weet over oldtimers en  vooral een beetje weet wat een oldtimer nou eigenlijk precies is. Wij, Autobedrijf van der Aa, hebben een ruim aanbod unieke, erkende en originele oldtimers. Daarbij zijn wij vooral gespecialiseerd in klassieke auto’s van Mercedes-Benz en hebben een aantal prachtige historische bromfietsen en motoren op voorraad staan. Als u verdere vragen heeft, bent u ook altijd van harte welkom in onze showroom. De koffie staat klaar en de oldtimers natuurlijk ook! Tenslotte is het mogelijk om het aanbod via deze website te bekijken en zelfs een proefrit aan te vragen in een van onze meest speciale bolides.

Auteur: Joep van de Laar

Top